Skręcenie stawu skokowego jest dosyć częstą przypadłością, nie tylko u sportowców. Bywa ono często lekceważone, szczególnie jeśli opuchlizna i ból ustępują relatywnie szybko. Niemniej jednak brak bólu nie oznacza, że funkcjonalnie wszystko jest prawidłowo. Istnieje szereg dysfunkcji które potrafią być nieme klinicznie przez wiele miesięcy, a nawet lat i dać objawy na późniejszym etapie.

Możliwe dysfunkcje przy urazie stawu skokowego

Po urazie stawu skokowego należy określić czy mamy pełny niebolesny zakres ruchomości, czy nie doszło do przykurczu mięśniowego oraz czy nie utraciliśmy stabilności stawowej. Każda z tych dysfunkcji może przebiegać bezobjawowo i w znaczący sposób wpłynąć na powstanie bólu w przyszłości. Zarówno brak stabilizacji, jak również ograniczenia ruchomości i przykurcze będą wpływały na zaburzenia mechaniki pracy podczas chodzenia lub innych aktywności fizycznych, co w konsekwencji wywoła przeciążenie stawu oraz spowoduje nakładanie się mikrourazów tworząc stan zapalny.

rehabilitacja po skręceniu stawu skokowego ii stopnia

Rodzaje skręceń stawu kolanowego

Wyróżniamy zasadniczo kilka rodzajów skręceń stawu skokowego, kolokwialnie mówiąc „skręceń kostki”. Z racji tego, że mamy podział na staw skokowy górny i dolny, skręcenia czy zwichnięcia mogą dotyczyć jednego i/lub drugiego stawu. Pod względem częstotliwości urazy najczęściej dotyczą stawu górnego.

Z kolei inny podział dotyczy rozróżnienia mechanizmu urazu. Najczęściej mamy do czynienia ze skręceniem inwersyjnym, gdzie stopa się podwija do środka, a kostka boczna przesuwa na zewnątrz. Zdecydowanie rzadziej dochodzi do skręcenia odwrotnego, ewersyjnego, kiedy to stopa wywija się na zewnątrz, a kostka przyśrodkowa przemieszcza do wewnątrz.

Oczywiście istnieje szereg innych różnych mechanizmów urazu, o różnym stopniu skomplikowania i obszarze uszkodzeń tkankowych, nie mniej powyższe dwa mechanizmy zachodzą najczęściej. Różnicując skręcenia stawu skokowego nie możemy pominąć również podziału co do stopnia uszkodzenia tkanek. Tutaj wyróżniamy stopnie I-III, od najlżejszego I, do najcięższego III kiedy to dochodzi do całkowitego zerwania więzadeł i torebki stawowej.

rehabilitacja stawu skokowego

Jak zaplanować rehabilitację stawu skokowego?

Jak widać z powyższego rehabilitacja po skręceniu kostki jest uzależniona od wielu czynników i może stanowić duże wyzwanie zarówno dla lekarza, rehabilitanta, jak również dla pacjenta.
Planując proces rehabilitacji przede wszystkim powinniśmy wziąć pod uwagę rozległość i stopień uszkodzeń tkankowych. To właśnie stan tkanek miękkich będzie determinował tempo powrotu do zdrowia, a także dobór technik fizjoterapeutycznych. Zupełnie inaczej będzie wyglądała rehabilitacja po skręceniu stawu skokowego II stopnia, a zupełnie inaczej I stopnia.

Jak należy postępować po skręceniu?

W momencie urazu powinno się jak najszybciej zastosować kompresję np. mocno ścisnąć bandażem i dobrze schłodzić lodem. Przy czym należy pamiętać, żeby nie przykładać lodu bezpośrednio na skórę. Najlepiej na owinięty bandaż albo przez ściereczkę. Dalsze postępowanie zależeć będzie od stopnia uszkodzenia tkanek.

Jeżeli w miejscu urazu pojawi się większa opuchlizna, a ból nie pozwoli nam stanąć na nogę to najlepiej wykonać zdjęcie RTG i ocenić czy nie doszło do złamania kości. Jeżeli kości są całe, to konieczna będzie wizyta u fizjoterapeuty, który oceni stan funkcjonalny i dopasuje odpowiedni program powrotu do sprawności.

Pamiętajmy, że nie zawsze szybciej oznacza lepiej!!! Jeżeli doszło do poważniejszego uszkodzenia więzadeł to podstawą jest odpowiednie tempo powrotu do pełnych możliwości obciążeń tkankowych. Nie możemy zbyt wcześnie rozciągać i obciążać pracą struktur które są naciągnięte ponieważ możemy doprowadzić do utrwalonej niestabilności stawowej, a co za tym idzie poważnych konsekwencji do końca życia. Z drugiej strony nie możemy całkowicie pominąć ćwiczeń i terapii manualnej ponieważ możemy doprowadzić do powstania zrostów i usztywnienia tkankowego wraz z utrwaleniem dysbalansu mięśniowego, a w konsekwencji bólu przeciążeniowego oraz stanów zapalnych z uczuciem braku 100% sprawności stawu.

rehabilitacja po skręceniu kostki

Rehabilitacja po skręceniu kostki ze specjalistami z FIZJOMED

Nasi terapeucie specjalizują się w biomechanice pracy stopy i są w stanie określić wszystkie dysfunkcje powstałe na skutek urazów mechanicznych. Ich doświadczenie w pracy z pacjentami ortopedycznymi gwarantuje najlepszą opiekę po wszelkiego rodzaju urazach i operacjach. Rehabilitacja po skręceniu stawu skokowego to nasza specjalność. Jeśli jesteś po takim urazie, zapraszamy na konsultację i leczenie.