Terapia manualna

Fizjomed / Terapia manualna

Terapia manualna jest wyspecjalizowaną metodą fizjoterapii opartą na odbudowie biomechaniki i funkcji układu ruchu człowieka. Opiera się ona na szczegółowym badaniu pacjenta, postawieniu dokładnej diagnozy funkcjonalnej, a następnie leczeniu manualnym. Postępowanie terapeutyczne dotyczy przede wszystkim stawów, więzadeł, nerwów, powięzi i mięśni. Do technik leczniczych zalicza się: terapię tkanek miękkich, terapię nerwowo-mięśniową, mobilizacje stawowe i powięziowe, manipulacje oraz specjalistyczne indywidualnie dobrane ćwiczenia.

Jest to metoda diagnostyczno-terapeutyczna, co oznacza, że w pierwszej kolejności towarzyszy jej rozszerzona diagnostyka funkcjonalna docierająca do źródła dysfunkcji. Dopiero opierając się na tak dokładnej diagnozie dokonuje się doboru technik leczniczych nacelowanych na pierwotną przyczynę dolegliwości. Takie postępowanie gwarantuje wysoką skuteczność terapeutyczną oraz trwałą poprawę dysfunkcji.

Nierzadko ból pochodzi z oddalonych od niego struktur, a działanie stricte w jego miejscu nie przynosi żadnych rezultatów. Jedynie szczegółowa, holistyczna diagnostyka poparta dobrze dobranymi technikami manualnymi prowadzi do trwałej poprawy stanu pacjenta.

Terapię manualną stosujemy w przypadku dysfunkcji aparatu ruchu. Jest to szerokie spektrum działania obejmujące problemy stawowe, mięśniowe, więzadłowe, powięziowe oraz pochodzące z innych tkanek miękkich. Jest ona wysoce skuteczna wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z bólem kręgosłupa, ograniczeniami ruchomości stawowej, bliznami, przykurczami mięśni oraz powięzi, zaburzeniami biomechaniki, nadmiernym napięciem mięśniowo-powięziowym tkanek, a także stanowi podstawę postępowania po wszelkiego typu operacjach ortopedycznych począwszy od dyskopatii czy endoprotezoplastyce a skończywszy na zabiegach artroskopowych dowolnych stawów.

Korzyści terapii manualnej:

• zmniejsza ból
  • wskazuje i jeśli się da to usuwa przyczynę dolegliwości
  • zwiększa ruchomość stawów
  • poprawia elastyczności i ruchomości tkanek
  • przyspiesza gojenie stanu zapalnego tkanek miękkich
  • zmniejsza napięcie mięśni
  • poprawia długość mięśni
  • odbudowuje prawidłową biomechanikę pracy całego układu