Metoda CRAFTA (Craniofacial Therapy Academy) to terapia manualna, która skupia się na diagnozowaniu i leczeniu dysfunkcji układu ruchu oraz związanych z nimi bóli i zaburzeń funkcjonalnych, szczególnie w obszarze twarzowo-czaszkowym i szyjnym.

Metoda CRAFTA opiera się na rozbudowanym wywiadzie, złożonej diagnozie ruchowej, która obejmuje ocenę napięcia mięśniowego, jakości i zakresach ruchu stawów, koordynacji ruchowej, ocenie funkcji struktur nerowych. Na podstawie tej diagnozy terapeuta manualny stosuje techniki manualne, aby przywrócić równowagę i prawidłową funkcję mięśni, stawów, układu nerwowego oraz okolicznej tkanki mogącej brać udział w dysfunkcji.

Techniki manualne stosowane w metodzie CRAFTA obejmują:

• Masaż tkanek miękkich – ma na celu poprawę krążenia w tkance, zmniejszenie napięcia mięśniowego i zwiększenie elastyczności tkanek miękkich.
  • Mobilizacje stawów – mają na celu przywrócenie prawidłowego ruchu stawów oraz zwiększenie zakresu ruchu.
  • Techniki mięśniowo-powięziowe – mają na celu rozluźnienie napięcia mięśniowego i zwiększenie elastyczności mięśni i powięzi, przywrócenie prawidłowej ruchomości tkanek
  • Terapia punktów spustowych – polega na aplikowaniu nacisku na określone punkty, aby zmniejszyć napięcie mięśniowe i złagodzić ból.

Metoda CRAFTA może pomóc w leczeniu wielu problemów zdrowotnych, w tym bólu głowy i szyi, bólu stawów skroniowo-żuchwowych, zawrotów głowy, zaburzeń równowagi, migren,szumów usznych a także zaburzeń postawy. Warto jednak pamiętać, że każdy przypadek jest inny i skuteczność terapii zależy od indywidualnych cech pacjenta oraz przyczyn jego problemów zdrowotnych.

Objawy dysfunkcji czaszkowo-twarzowych i szyjnych

Głowa:

• ból czoła
  • ból skroni
  • ból potylicy
  • bóle migrenowe
  • ból zatok
  • nadwrażliwość na dotyk w obrębie włosów lub skóry głowy
  • zaburzenia czucia skórnego w obszarze twarzoczaszki
  • ból, napięcie okolicy policzków

Oczy:

• ból w obrębie oczu: kłucie, wypieranie
  • przekrwione oczy, suchość
  • nadwrażliwość na światło

Ucho:

• szumy uszne (syczenie, dzwonienie, piski)
  • bóle uszne bez przyczyn zapalnych i strukturalnych (po konsultacji laryngologicznej)
  • uczucie kręcenia się w głowie, zawroty głowy
  • stawy skroniowo – żuchowowe
  • ograniczone otwieranie
  • niemożność płynnego otwarcia/zamknięcia
  • zablokowanie przy otwieraniu lub zamykaniu ust
  • klikanie, przeskakiwanie
  • zaburzenie kontroli ruchów żuchwy
  • dyslokacje

Zęby:

• ściskanie, zgrzytanie, stukanie zębami
  • starte zęby
  • nadwrażliwość zębów
  • ból zębów pomimo konsultacji stomatologicznej

Gardło:

• problemy z połykaniem
  • ból gardła bez infekcji
  • uczucie „guli w gardle”

Szyja i plecy:

• ograniczona ruchomość
  • ból szyi, barków, pleców
  • skolioza
  • drętwienie rąk, palców

W metodzie CRAFTA kluczowe jest zwracanie uwagi na przyczyny problemów zdrowotnych, a nie tylko na usuwanie objawów. Terapia manualna CRAFTA opiera się na diagnozowaniu i leczeniu dysfunkcji układu ruchu oraz związanych z nimi bóli i zaburzeń funkcjonalnych, szczególnie w obszarze twarzowo-czaszkowym i szyjnym.

Celem terapii manualnej CRAFTA jest nie tylko złagodzenie bólu i innych objawów, ale przede wszystkim znalezienie i usunięcie przyczyny problemu zdrowotnego. Terapeuta manualny stosuje techniki manualne, takie jak masaż tkanek miękkich, masaż poprzeczny, funkcjonalny, mobilizacje stawów, techniki mięśniowo-powięziowe lub terapia punktów spustowych, aby przywrócić równowagę i funkcję mięśni, stawów, układu nerwowego, krążenia i pozostałych tkanek biorących udział w dysfunkcji .

W ten sposób, poprzez diagnozowanie i leczenie przyczyny problemu zdrowotnego, a nie tylko jego objawów, terapia manualna CRAFTA może przynieść długotrwałe korzyści zdrowotne dla pacjenta.

W FIZJOMED tematyką rehabilitacji metodą CRAFTA zajmuje się doświadczona fizjoterapeutka stomatologiczna mgr Aleksandra Półgroszewicz.